Arbetande hundar

Det finns ett stort antal brukshundsklubbar i Sverige som är anslutna till Svenska Brukshundsklubben. Klubbarna ute i landet är till för hundägare som vill fostra sina hundar och träffa likasinnade och kanske träna sina hundar tillsammans.

Agility hund

Olika träning till olika hundar

Brukshundsklubbarna vänder sig till ägare av en brukshund, alltså en arbetande hund. Det kan vara jakthundar, bevakningshundar, ledarhundar eller vallhundar. Många hundägare vill oftast inte att deras hund ska vara ute och arbeta på det sättet utan de kanske har dem som en sällskapshund. För att en brukshund ska må bra i de sammanhangen finns brukshundsklubbarna för att hjälpa. En fostrad brukshund mår bra och är i balans.

Agility

Att träna sin hund i agility innebär att hunden både får motion för kroppen och hjärnan, här får hunden tänka och springa. Som ägare för du din hund genom en hinderbana och man kan se det som motion både för dig som ägare och för din hund. Det är samspelet mellan dig och hunden som gör att en hund gör bra i från sig på agility.

Lydnadsträning

Har man problem med sin hund så kanske en kurs i lydnad är på sin plats. Att få hunden att göra det man vill kan vara svårt och det gäller att hund och ägare har ett bra samspel även här. Hunden ska kunna lita på sin husse eller matte och veta vad som gäller vid vissa kommandon. Detta är inget man lär vare sig hund eller ägare på en kurs utan det gäller att vara ihärdig och konsekvent använda sig av de verktyg och det man lär sig på kursen.